Inge Beerens is orthopedagoog en teamleider ondersteuning binnen MET Praktijkonderwijs Waalwijk. Zij deelt haar ervaring over de samenwerking met Tavenu rondom Jongerenwerk in de school.
“Sinds kort hebben we structureel jongerenwerk binnen de school. Dit wordt gefaciliteerd door de gemeente Waalwijk. Deze jongerenwerkers zijn elke vrijdag op school aanwezig. We hebben hen binnen het team en ook bij onze leerlingen geïntroduceerd. Eén van de jongerenwerkers is Stefanie vanuit Tavenu. Zij is er in de pauzes, kletst met leerlingen, heeft nauw contact met de coaches, bezoekt lessen, begeleidt leerlingen extra bij het maken van huiswerk en/of vrijetijdsbesteding, verzorgt op vraag workshops en zal binnenkort met een docent van onze school een training speciaal voor meiden “Girl’s Talk” gaan verzorgen. De coach van de leerling blijft de spil in de begeleiding en informeert indien nodig ouders/verzorgers.
Ik ervaar de samenwerking met Tavenu maar ook het project Jongerenwerk in de school als zeer positief. De visie van Tavenu, hun kijk op jongeren, de waarde van het aangaan van een relatie met jongeren en uitgaan van hun talenten sluit naadloos aan bij de visie van MET. Het individueel en soms ook groepsgewijs ondersteunen en coachen van jongeren op sociaal-emotioneel gebied richting volwassenheid zien wij als een belangrijke taak binnen school. Een jongere die lekker in zijn vel zit, zelfvertrouwen heeft, zelfbewust is en weet waar zijn talent zit, kan tot ontwikkeling komen. Zo stomen we leerlingen klaar voor de echte wereld.
Hoe goed de relatie tussen een coach (mentor) en de leerling ook is, in de ogen van onze jongeren zijn en blijven we natuurlijk school. Docenten en coaches (hoe laagdrempelig ook) zijn een onderdeel van die school. Ouders zijn onze partners en spelen de meest belangrijke rol in het leven van de jongere, maar zijn en blijven ouders, bekeken vanuit ogen van de puber. Vaak hebben jongeren ook de behoefte vrijblijvend en laagdrempelig te praten of te sparren met een volwassene die los staat van school of thuis, maar wel toegankelijk is.
Scholen en ouders worden steeds vaker geconfronteerd met zaken die zich vooral buiten school en/of de thuissituatie afspelen. Social media, ondermijnende criminaliteit, alcohol- en drugsgebruik, gameverslaving, groepsdruk, een beperkte vrijetijdsbesteding en eenzaamheid bij jongeren zijn items die de revue passeren. Veel jongeren krijgen met enkele van deze zaken te maken. Binnen de schoolmuren en binnenshuis denken we hier nog vat op te hebben, maar wat er zich op straat of op social media afspeelt is minder makkelijk te controleren. Tijd om aandacht te besteden aan alle facetten die je belangrijk vindt in de leefwereld van jongeren ontbreekt soms. Ook wordt je als school en ouders soms met geheel nieuwe dingen geconfronteerd, waar je eerder nog geen weet van hebt gehad (hypes). Dit soort dingen circuleren vaak al enkele maanden onder jongeren, voordat je hiermee geconfronteerd wordt. Jongerenwerkers zijn hier vaak al veel eerder van op de hoogte en kunnen preventiever scholen en/of ouders informeren of voorlichting geven. Wanneer je elkaars expertise en kennis hierin benut en elkaar ziet als gelijkwaardige partner komt dit ten goede aan hetzelfde doel wat je voor ogen hebt. Namelijk het bevorderen van het welzijn en welbevinden van jongeren, zo preventief mogelijk, dus nog voordat de problemen zich aandienen. Dat is in ieders voordeel. Dan zit je namelijk aan de voorkant in plaats van aan de achterkant. Uiteindelijk bespaart dit eenieder veel geld, tijd maar zeker ook frustratie en machteloosheid. Maar het allerbelangrijkste is vooral dat het goed gaat met die jongere en dus ook met zijn/haar ouders.
Het feit dat dit nu op deze manier gefaciliteerd wordt door de gemeente Waalwijk is echt fantastisch en erg nodig en welkom. We weten dan ook zeker dat dit zijn vruchten af gaat werpen en we hopen dan ook dat het jongerenwerk binnen school een “nieuw normaal” is en blijvend gefaciliteerd wordt.”