Jongerenwerk in de school

In de school, ook jongerenwerk

Voor jongeren lopen de verschillende domeinen van school, thuis en straat (met bijbehorende organisaties en professionals) door elkaar. Om beter te begrijpen wat een jongere bezighoudt, is het heel belangrijk om vanuit de verschillende leefgebieden in verbinding te zijn met jongeren. Jongerwerk in de school helpt jongeren om de juiste keuzes te (blijven) maken, niet ‘af te glijden’ en/ of (langdurig) thuis te komen zitten. Dit kunnen we alleen doen door te verbinding met elkaar. Tavenu start daarom met ‘jongerenwerk in de school’ waarbij jongerenwerkers op scholen in het voortgezet onderwijs op vaste tijden en plekken aanwezig zullen zijn. 

Vertrouwen, aandacht en nabijheid zijn van belang voor alle jongeren. Zeker voor jongeren die kampen met de gevolgen van de beperkende maatregelen rondom o.a. het coronavirus en/ of opgroeien in een kwetsbare pedagogische omgeving. Van onderwijzend personeel kunnen we niet verwachten dat zij zicht hebben op de leefgebieden naast school: vrije tijd en thuis. Het is onhaalbaar om naast alle taken en verantwoordelijkheden ook nog op huisbezoek te gaan, of in de wijk rond te lopen. Op deze andere leefgebieden is de inzet nodig van professionals die met jongeren het gesprek gaan. En ook ondersteuning bieden waar nodig. Naast schoolmaatschappelijke ondersteuning (smo), ondersteuningscoördinatoren (oco) en handhaving (politie) kan het jongerenwerk vanuit haar pedagogische doelstelling hier zeker een belangrijke bijdrage in leveren.

Een andere benadering

‘Afglijden’ is een proces, niet een momentopname van één zorgwekkende uiting of signaal. Het gaat daarom om dat we met elkaar zien hoe een jongere zich ontwikkelt. Het onderwijs en het jongerenwerk een andere positie t.o.v. jongeren. Jongerenwerkers kunnen een andere benadering toepassen dan de docenten. Een relatie opbouwen en methodische interventies toepassen, juist omdat ze niet tot de schoolse setting behoren. Het jongerenwerk opereert in het leefgebied vrije tijd. Anders dan met onderwijs, kiezen jongeren voor contact met jongerenwerk om hun (vrije) tijd door te brengen. De focus ligt op relatie bouwen vanuit vertrouwen en behoeften van jongeren zelf. Een jongerenwerker investeert hier veel tijd in om vanuit de opgebouwde vertrouwensband andere stappen te kunnen zetten. Denk aan de overige leefgebieden zoals: thuis, op school, en op straat. Jongerenwerkers kunnen hierbij fungeren als tolk van het gevoelsleven en de behoeften van jongeren.

Steeds meer klachten

Vanwege de voortdurende beperkingen die het coronavirus met zich meebracht, kampen veel jongeren met de gevolgen van verminderd sociaal contact. Verveling, lusteloosheid, maar ook ernstigere signalen als eenzaamheid, achterstanden in de sociaal-emotionele ontwikkeling en psychische klachten komen daarom steeds meer voor. Nu een groot deel van het normale schoolse leven weer is opgepakt, zijn jongeren op zoek naar houvast en een zinvolle invulling van hun tijd. Docenten en jongerenwerkers zien onder jongeren steeds meer de behoefte om weer tot leven te komen en initiatief te nemen. Samen met anderen op een positieve manier bezig te zijn met hun leven en hun sociale omgeving.

De samenwerking tussen VO en jongerenwerk heeft hoofdzakelijk twee functies:

  • signaleren en preventief ingrijpen
  • ondersteuning bij de schoolloopbaan

De samenwerking tussen onderwijs en jongerenwerk biedt goede kansen om ongelijkheid en uitsluiting integraal aan te pakken. Het maakt een gezamenlijke preventieve aanpak mogelijk om gebroken schoolcarrières en/ of psychosociale problemen te voorkomen of verminderen. Jongerenwerk in de school heeft een verscheidenheid aan functies: aanspreekpunt vormen, signaleren & afstemmen, individuele begeleiding, informeren, en binding met de samenleving vergroten.

Meer informatie over onze aanwezigheid in scholen? Neem dan contact met ons op!